Förbifart Stockholm är en ödesfråga för Stockholmsregionen. Vägen behövs för att avlasta Essingeleden och klara kapaciteten i trafiksystemen i en region som växer med två bussar varje dag. Om Förbifarten försenas i fyra år så kostar det samhället minst 8 miljarder skriver Stockholms Handelskammare i ett pressmeddelande.
Undersökningar visar att åtta av tio stockholmare i regionen vill bygga Förbifarten.
– 88 procent av invånarna i Stockholms län har röstat på riksdagspartier som vill bygga Förbifarten. Att blunda för det är märkligt ur ett demokratiskt perspektiv, skriver Stockholms Handelskammare i ett pressmeddelande.
– Stockholmarna har varken tid eller råd att vänta på Förbifarten. Det behövs ny kollektivtrafik och nya vägar. Om Förbifarten inte byggs kommer trafikinfarkten att förvärras. Det drabbar stockholmarna och framkomligheten för busstrafiken, säger Anna Wersäll, näringspolitisk expert vid Stockholms Handelskammare.
Stockholms Handelskammare om Förbifarten:
• Förbifart Stockholm behövs för den ekonomiska tillväxten. Om företagen kan attrahera personal från hela regionen och leverera varor och tjänster utan att fastna i bilköer gynnas ekonomin.
• Förbifart Stockholm behövs för en växande befolkning eftersom Stockholms län de senaste 12 åren har växt med 303 796 invånare.
• Förbifart Stockholm ger bättre kollektivtrafik eftersom den skapar goda möjligheter till en bra kollektivtrafik med buss. Stockholmsregionen behöver både Förbifarten och utökad kollektivtrafik.
• Förbifart Stockholm binder samman norra och södra Stockholm, vilket ger de boende bättre möjligheter att bo och arbeta i de olika delregionerna.
Lindhagensgatan 53 112 43 Stockholm,
Kundservice: 08 – 400 22 620
VD/CEO: Oscar Lundberg
Redaktionschef: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Organisationsnummer: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2024 | Branschaktuellt Sverige AB